Vilket byggmaterial bidrar till störst besparing av CO2-utsläpp? Klimatsmart armering eller klimatförbättrad betong?

I Veddesta utför Skanska ett byggprojekt med klimatförbättrad anläggningsbetong. Celsa bidrar med Europas mest hållbara armering.

I Veddesta strax utanför Stockholm bygger Skanska en grön bro. Det “gröna” i föregående mening är så klart bildligt talat. Ordet “grön” används frekvent i dagens klimatdebatt, och är som bekant synonymt med “klimatsmart” –  inte en specifik frekvens av ljusvågor…

Men vad händer om man blandar grönt med grönt? I den “bokstavliga” världen – ingenting. Men i världen av byggnadsmaterial blir resultatet supergrönt! Bildligt talat. Eller hur var det nu? Menar jag bokstavligt? Äh – utan några förvirrande metaforer – det blir klimatsmart!

Den (super)gröna bron i Veddesta

Det gamla flygfältet i Barkarby i Stockholm ersätts av ny stadsdel – “Barkabystaden”, och en ny bro byggs för att knyta ihop stadsdelen med övriga Stockholm (läs mer på Skanskas hemsida).

I detta (och de flesta) anläggningsprojekt används mycket betong. Denna står för en stor del av ett byggprojekts CO2-utsläpp. För att förbättra klimatprestandan har Skanska valt att att använda sig av klimatförbättrad anläggningsbetong, samt Celsas klimatsmarta armering.

Så hur stor blir besparingen av CO2-utsläpp tack vare detta?

Grön armering och betong i bro
Ny grön bro på gång i Veddesta. © Skanska

Klimatförbättrad anläggningsbetong bidrar till 18% mindre CO2-utsläpp jämfört med traditionell betong.

Den klimatförbättrade betongen har i stort sett samma egenskaper som vanlig anläggningsbetong. Enkelt förklarat – andelen cementklinker minskas och ersätts av andra material, främst flygaska. Grön betong är inte dyrare och kräver inte någon nämnbar förändring i arbetssätt.

Med grön betong sparar man cirka 18 procent koldioxid.

Celsas klimatsmarta armering ger en besparing på över 60% i CO2-utsläpp jämfört med genomsnittlig armering.

Vår tillverkningsprocess för armeringsstål genererar 370 kg CO2 per ton armering. Siffran för genomsnittlig Europeisk armering är 1030 kg i skrivande stund. Siffrorna redovisas och certifieras genom tredjepartsgranskad EPD. Läs mer om vår tillverkningsprocess av armeringsstål här.

Trafikverkets krav – max 750 kg CO2/ton armering

Som en följd av Parisavtalet och klimatlagen, kräver Trafikverket ett emmisionstal på maximalt 750 kg CO2/ton vid investerings- eller underhållsprojekt. Celsas armeringsstål klarar kraven med råge (370 kg).

Vad blir den totala besparingen i CO2-utsläpp för projektet i Veddesta?

För detta aktuella projekt är besparingen:
  • ca 708 ton CO2 tack vare grön betong.
  • ca 567 ton CO2 tack vare grön armering.

En grön slutsats

Valet av grön betong gav stora besparingar i CO2-utsläpp.  Till detta tillkommer Celsas bidrag som nästan fördubblar besparingen. Slutsats: val av armeringsleverantör är viktigt om man har gröna miljöambitioner. Bokstavligt talat.

Liknande artiklar