Vilket byggmaterial bidrar till störst besparing av CO2-utsläpp? Klimatsmart armering eller klimatförbättrad betong?

I Veddesta utför Skanska ett byggprojekt med klimatförbättrad anläggningsbetong. Celsa bidrar med Europas mest hållbara armering.

I Veddesta strax utanför Stockholm uppför Skanska en grön bro. Det ”gröna” är så klart bildligt talat. Jag syftar på metaforen för ”klimatsmart” givetvis,  inte en specifik frekvens av ljusvågor…

Men vad händer om man blandar grönt med grönt? I den ”bokstavliga” världen – ingenting. Men i den kulörta (!) världen av byggnadsmaterial blir resultatet supergrönt! Bildligt talat. Eller hur var det nu? Menar jag bokstavligt? Äh – utan några förvirrande metaforer – det blir klimatsmart!

Den (super)gröna bron i Veddesta

Det gamla flygfältet i Barkarby i Stockholm ersätts av ny stadsdel – ”Barkabystaden”, och en ny bro byggs för att knyta ihop stadsdelen med övriga Stockholm (läs mer på Skanskas hemsida).

I detta (och de flesta) anläggningsprojekt används mycket betong. Denna står för en stor del av ett byggprojekts CO2-utsläpp. För att förbättra klimatprestandan har Skanska valt att att använda sig av klimatförbättrad anläggningsbetong, samt Celsas klimatsmarta armering.

Så hur stor blir besparingen av CO2-utsläpp tack vare detta?

Grön armering och betong i bro
Ny grön bro på gång i Veddesta. © Skanska

Klimatförbättrad anläggningsbetong bidrar till 18% mindre CO2-utsläpp jämfört med traditionell betong.

Den klimatförbättrade betongen har i stort sett samma egenskaper som vanlig anläggningsbetong. Enkelt förklarat – andelen cementklinker minskas och ersätts av andra material, främst flygaska. Grön betong är inte dyrare och kräver inte någon nämnbar förändring i arbetssätt.

Med grön betong sparar man cirka 18 procent koldioxid.

Celsas klimatsmarta armering ger en besparing på över 60% i CO2-utsläpp jämfört med genomsnittlig armering.

Vår tillverkningsprocess för armeringsstål genererar 370 kg CO2 per ton armering. Siffran för genomsnittlig Europeisk armering är 1030 kg i skrivande stund. Siffrorna redovisas och certifieras genom tredjepartsgranskad EPD. Läs mer om vår tillverkningsprocess av armeringsstål här.

Trafikverkets krav – max 750 kg CO2/ton armering

Som en följd av Parisavtalet och klimatlagen, kräver Trafikverket ett emmisionstal på maximalt 750 kg CO2/ton vid investerings- eller underhållsprojekt. Celsas armeringsstål klarar kraven med råge (370 kg).

Vad blir den totala besparingen i CO2-utsläpp för projektet i Veddesta?

För detta aktuella projekt är besparingen:
  • ca 708 ton CO2 tack vare grön betong.
  • ca 567 ton CO2 tack vare grön armering.

En grön slutsats

Valet av grön betong gav stora besparingar i CO2-utsläpp.  Till detta tillkommer Celsas bidrag som nästan fördubblar besparingen. Slutsats: val av armeringsleverantör är viktigt om man har gröna miljöambitioner. Bokstavligt talat.

Liknande artiklar